Vďaka vám sme najväčšia psia škola v ČR aj na Slovensku. Ďakujeme.♥
Či už ste fanúšik influencerov alebo nie, určite ste sa s nimi už stretli. Ak máte radi obsah so zvieratami a párkrát ste sa pozreli na pekné videá šteniat alebo vtipné videá domácich miláčikov, potom je navyše veľká pravdepodobnosť, že vám algoritmus sociálnych sietí bude obsah so zvieratami neustále podsúvať. Nie vždy je ale to, čo vám sociálne siete ukazujú, také perfektné a ružové.
Jednoducho povedané všetko, čo influenceri a známe osobnosti na svoje sociálne siete publikujú, je nejaký obsah – kontent. A práve zvieratá a obrázky alebo fotky s nimi sú na sociálnych sieťach veľmi populárne navyše s nemalým dosahom. A v tom je ten problém. Pre veľkú časť profilov, ktoré na svoje siete dávajú zábavné alebo na prvý pohľad roztomilé videá, je hlavný počet zhliadnutí, sledujúcich a likes.
Nie každý sledujúci ale premýšľa dvakrát o tom, čo vlastne sleduje a „lajkuje“. Vtipné video, kde pes vrčí, keď mu pán chce vziať pod packou schované sušienky? Na prvý pohľad vtipné, z pohľadu druhého sa ale jedná o podporu psa v nevhodnom správaní, ktoré môže prerásť až v agresivitu a prípadné pohryznutie majiteľa. To už také roztomilé nie je, že?
Rovnako sú na tom videá, ktoré sú zohrané, tzv. „staged“, alebo kde sú zvieratá vystavené stresujúcim až nebezpečným situáciám, zatiaľ čo ich pániček so smiechom nahráva pre svoje online publikum. Vystavovanie zvierat nebezpečným, nepríjemným a stresujúcim situáciám nemá so zodpovednou starostlivosťou nič spoločné.
„Tu nejde o pomoc množiarní, tu ide o pomoc zvieraťu.“
„Šteňa preukaz pôvodu nemalo, ale obaja rodičia sú čistokrvní.“
„Preukaz pôvodu dostane len určitý počet šteniat vo vrhu.“
„Nepotrebujem psa s pp, rovnako s ním nebudem chodiť na výstavy.“
Vy ako skúsený psičkár tušíte, aká široká a komplikovaná téma množiarní je. A teraz si predstavte, keď o ňom začne rozprávať niekto, kto má širokú základňu sledujúcich bezhlbšieho povedomia o danom probléme, a začne im rozprávať argumenty, ktoré množitelia na potenciálnych zákazníkov využívajú. Možno im dokonca sám naletel a teraz sa snaží zakryť, že jeho pes nie je z overeného chovu. Pokiaľ uvidíte človeka, ktorý má desiatky tisíc sledujúcich, a bude im tvrdiť, aký je preukaz pôvodu zbytočný, domyslite si, koľko ľudí tomu uverí a pri kúpe psa veľmi pravdepodobne naletí množiteľom.
Nielen téma množiarní, ale aj výchovy, starostlivosti alebo množenia, je medzi influencermi populárna. A často sa im tam zapletú tvrdenia alebo mýty, ktoré boli už dávno vyvrátené. Rozprávanie o tom, ako musí mať fena aspoň raz za život šteniatka, alebo ich rady v psej výchove a kŕmení maznáčikov, môžu byť veľmi nebezpečné.
To, že je daný človek odborník v jednej oblasti neznamená, že rozumie všetkému. Veľa ľudí má potrebu vyjadrovať sa aj k témam, o ktorých nemajú odborné povedomie. Pre rady a tipy v starostlivosti o psy sa radšej obracajte na odborníkov v danej oblasti. Sociálne siete sú plné informácií, grafík a vypracovaných tém od skutočných profesionálov. V snahe o šírenie informácií preto radšej podporujte a šírte obsah od takýchto zdrojov.
Známe osobnosti udávajú trendy, ktoré spoločnosť rada preberá a kopíruje. A téma trendov sa bohužiaľ nevyhla ani domácim miláčikom. Influenceri sa s aktuálnymi trendmi radi zvezú, obstaranie domáceho maznáčika je navyše zaujímavým obohatením ich profilov. Nie vždy ale premýšľajú, či sú vôbec maznáčikovi schopní poskytnúť všetko potrebné. Budú mať dosť času psa vycvičiť, chodiť s ním von a poskytovať mu správnu starostlivosť, ktorá môže byť navyše u daného plemena náročnejšia?
A čo potom téma brachycefalických plemien, ktorých sú sociálne siete plné? Medzi influencermi sú práve tie veľmi populárne, málokto z osobností si ale pred zaobstaraním vôbec o takých psoch niečo zistí.
Zviera nie je hračka, doplnok ani zdroj zábavy, ktorého sa zbavíme až nás omrzí. Také psy končia často v nových domovoch, útulkoch alebo priviazaní na záhrade. A to často potom, čo boli celý život chovaní v domove a neboli na pobyt vonku navyknutí (alebo pre nich chov iba vonku nie je vôbec vhodný). Zvláštnou kapitolou sú plemená bojových plemien, ktoré si kupujú neskúsení majitelia za účelom predvádzania.
Video z idúceho auta, v ktorom má vodič v jednej ruke volant, v druhej telefón, na ktorý sa pri jazde natáča, a pritom má na kolenách alebo mieste spolujazdca nezaistené zviera. Poznávate to? Na sieťach totiž takých videí nie je málo a ľahostajnosť daných osobností voči možnému nebezpečenstvu nielen pre zviera, je pre samotných a ďalších účastníkov prevádzky až desivá.
Na ďalšom videu potom vidíte miláčikov kŕmených ľudským jedlom, nasleduje video psa, ktorého majiteľ hádže do vody z móla. To všetko zakončuje klip, kde je pes namiesto odborného tréningu „cvičený“ elektrobojkom.
Nabudúce, až sa budete pozerať na sociálne siete, pozrite sa poriadne na ich obsah. Akých tvorcov podporujete? Ako vnímate dané video a správanie zvieraťa, je v poriadku? Podporujte odborníkov, zdieľajte ich obsah a šírte osvetu. Tým pomôžete podporovať povedomie verejnosti o správnom správaní sa k zvieratám.
Budeme radi, keď budete sledovať aj nás na sieťach a zdieľať obsah, pokiaľ s ním budete súhlasiť. Snažíme sa o propagáciu správnych hodnôt vo vzťahu pes + človek.
Instagram: onlinepsiaskola
Facebook: Online psia škola
Youtube: Online psia škola